اصطلاحات انگليسي موسيقي

پنجشنبه 11 اسفند 1401
11:36
فصلِ عاشقیها پاییز

اصطلاحات انگليسي موسيقي

حالا که براي يافتن پاسخ موسيقي چيست؟ يا موزيک چيست؟ اين راه طولاني را تا اينجا آمده‌ايم، بد نيست که با هم نگاهي به اصطلاحات انگليسي اين موضوع نيز بياندازيم، تا در صورت برخورد با اين اصطلاحات، بدانيم که معادل چه واژه‌اي هستند.

Tune: در معناي اول اشاره دارد به همان آهنگ يا اثر موسيقي که به آن تيون گفته مي‌شود. معناي ديگر آن اشاره دارد به کوک کردن ساز، صداي انسان و يا هر صداي داراي فرکانس مشخص.

Ton: درج? بلندي و کوتاهي صدا و آواز؛ طرز؛ گفتار و يا لحن که به آن تون گفته مي‌شود.

Note: نشانه‌اي براي بيان صداي موسيقايي است. در زبان انگليسي اين کلمه به معني صدا نيز کاربرد دارد.

Chord: که در فرانسوي به صورت accord نوشته مي‌شود، همان آکورد است که از ترکيب چند نت تشکيل مي‌شود.

Movement: موومان (به فرانسوي: mouvement ) به معناي بخش کاملي از يک اثر بزرگ‌ترِ موسيقي است که خود آغاز و انجامي دارد. آثاري مانند سمفوني و کنسرتو و سونات هريک از چند موومان تشکيل مي‌شوند. گاه يک موومان از اثري در کنسرت‌ها اجرا مي‌شود، ولي اجراي هر اثر موسيقي وقتي کامل است که تمام موومان‌هاي آن اجرا شود.

Fugue: فوگ واژه‌اي برگرفته از ريشه‌اي لاتين و به معناي فرار و ناپايداري است. مفهومِ فوگ در موسيقي، يک فرم با ساختاري کنترپوانتيک است که در دو يا چند صدا و بر اساسِ يک درونمايه (سوژه) ساخته مي‌شود. سوژه در ابتدا به تنهايي و بدون همراهي معرفي مي‌گردد، سپس مجدداً در تمامي قطعه با همراهي صداهاي ديگر، بارها بازنوازي، تقليد و تکرار مي‌شود. اين تکرار و توالي هر بار در درجات و گام‌هاي متفاوتي به اجرا در مي‌آيد.

Texture: همان بافت موسيقي است که به معني لايه‌هاي صوتي همزمان و ارتباط بين آن‌ها در يک قطع? موسيقي است.

Color: رنگ، طنين يا تَمبِر (به انگليسي و فرانسوي: timbre، به ايتاليايي: timbro)، اما رنگ در موسيقي چيست؟ رنگ در موسيقي، عبارتي است براي توصيف کيفيت صدايي که از ساز موسيقي مخصوصي، به وجود مي‌آيد. به عبارت ساده‌تر، کيفيت احساس شنوايي توليدشده توسط تُن يک موج صوتي.

Tempo: تندا يا تمپو (به ايتاليايي: Tempo )، معياري از سرعت اجراي قطعه‌هاي موسيقي است. سرعت اهميت زيادي در اجراي موسيقي دارد و بر احساس ناشي از موسيقي تأثير مي‌گذارد. تمپوي قطعات موسيقي اروپايي تا پيش از دوره کلاسيک، بسته به نوع قطعه، کمابيش ثابت و معلوم بود.

Articulation: جمله‌بندي يا آرتيکولاسيون (فرانسوي: Articulation ‎) در تئوري موسيقي، بيانگر شيوه‌اي از نت‌نويسي براي تکنيک‌هاي اجرايي موسيقي است.

Dynamics: شدت که با عنوان «دايناميک» نيز شناخته مي‌شود، به بلندي صداي نت‌ها در موسيقي گفته مي‌شود؛ مثلاً بسته به ميزان محکم بودنِ ضربات مضراب سنتور يا شستي‌هاي پيانو، شدت صدا فرق مي‌کند. نوانس‌ها را در زيرِ نُت‌ها، آکوردها يا يک جمله? موسيقايي مي‌نويسند تا مشخص شود با چه شدتي اجرا شوند.

Beat: بع معناي ضرب است، اما ضرب در موزيک چيست؟ در واقع ،ضرب در موسيقي عبارت است از واحد هاي زماني، که شنوندگان معمولاً در حال شنيدنِ موسيقي با حرکاتِ موزون و هماهنگ بدن يا به وسيله ي دست زدن يا پا زدن با آن همراهي ميکنند. رهبر ارکستر با حرکات دست در فضا آن ها را مشخص مي کند. ضرب ، واحد اندازه گيريِ ضربان هاي ريتمي در موسيقي است.

Bar: ميزان يا ترازه يا ترازک در موسيقي، نشانه‌هايي است که براي مشخص کردن دوره‌ها و تعداد ضرب در هر دوره، و تشخيص همه? نکته‌هاي وابسته وضع شده‌است. هر دوره به‌وسيله? خطي عمودي، که حامل را قطع مي‌کند، از دوره‌هاي پس و پيشِ خود جدا مي‌شود. محتواي ميان هر دو خط عمودي را ميزان و خط‌هاي عمودي را خط ميزان مي‌نامند.


[ بازدید : 102 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

لوله کشي آب ساختمان

شنبه 29 بهمن 1401
18:55
فصلِ عاشقیها پاییز


لوله کشي آب ساختمان

يکي از مهمترين و اصلي ترين بخش هاي هر ساختمان، لوله کشي آب ساختمان است. در ساختمان سازي از لوله هاي پلاستيکي، سيماني و فلزي براي لوله کشي استفاده مي شود. لوله کشي آب بايد به گونه اي باشد که آب گرم و سرد را از مبدا به شيرآلات به صورت يکسان توزيع کند.

روش هاي لوله کشي آب ساختمان

دو روش براي لوله کشي آب ساختمان وجود دارد که عبارتند از:

لوله کشي آب کلکتوري

در اين روش از يک وسيله به نام کلکتور استفاده مي شود. در لوله کشي به روش کلکتوري از هيچ اتصالي استفاده نمي شود و لوله کشي به صورت مستقيم از سمت کلکتور به سمت شيرآلات اجرا مي گردد. در اين روش اجراي آب گرم و سرد ساختمان به صورت مجزا مي باشد و اين مورد يکي از امتيازهاي لوله کشي آب کلکتوري است.

لوله کشي آب انشعابي

يکي از روش هاي ستني لوله کشي آب، لوله کشي آب انشعابي مي باشد که به منظور انشعاب گرفتن از شيرها از يک سه راهي استفاده مي کنند. در قديم براي لوله کشي آب انشعابي از لوله هاي آهني استفاده مي کرده اند اما امروزه از لوله هاي پليمري استفاده مي کنند. اين روش به دو صورت لوله کشي انشعابي توکار و لوله کشي انشعابي روکار انجام مي شود.

نکات مهم در رابطه با لوله کشي آب ساختمان

براي لوله کشي آب ساختمان از مرحله نصب تا اجراي نهايي نکات و قوانيني وجود دارد که اگر لوله کشي مطابق با اين نکات انجام نشود مشکلاتي برا آن پيش مي آيد. پس رعايت نکات زير الزامي مي باشد.

  • يکي از اصلي ترين و مهمترين موارد در لوله کشي آب ساختمان، رعايت تناسب عمق لوله کشي با عمق بستر لوله کشي مي باشد. به عنوان مثال لوله هاي آب فاضلاب ساختمان بايد در مکاني نصب گردند که عمق متوسط داشته باشد يعني نه عمق آن زياد باشد و نه سطحي.
  • جنس لوله يکي ديگر از موارد مهم هنگام لوله کشي آب ساختمان است. به عنوان مثال جنس لوله اي که براي آب آشاميدني استفاده مي شود با جنس لوله اي که براي آب فاضلاب ساختمان استفاده مي شود متفاوت است.
  • توجه به اندازه قطر لوله نيز مهم مي باشد. به عنوان مثال لوله اي که براي لوله کشي فاضلاب ساختمان استفاده مي شود بايد قطر نسبتا زيادي داشته باشد تا مشکلاتي از جمله گرفتگي و انسداد لوله را به همراه نداشته باشد.
  • يکي ديگر از نکات مهمي که در لوله کشي آب بايد مدنظر قرار داد، تاثيرات دماي محيط بر روي لوله ها است. تابش نور مستقيم خورشيد و يا سرماي زياد مي تواند بر عمر مفيد لوله ها تاثير بگذارد.
  • در ساختمان هاي بلند بايد از پمپ براي تامين فشار آب لازم استفاده کرد.

لوله کشي فاضلاب ساختمان

يکي از موارد مهمي که در هنگام ساخت ساختمان بايد به آن توجه کرد، لوله کشي فاضلاب ساختمان است. اتصالات لوله کشي فاضلاب در مقايسه با اتصالات لوله کشي آب بسيار پيچيده تر مي باشند به همين منظور اگر لوله کشي فاضلاب به صورت اصولي و صحيح انجام نشود مشکلاتي را براي ساکنين ساختمان به وجود مي آورد.

نکات مهم در رابطه با لوله کشي فاضلاب ساختمان

  • از بست هاي استاندارد و مخصوص براي نگهداري لوله ها استفاده کنيد.
  • به منظور کنترل فشار نقطه اي، يک مقوا تا خورده در زير لوله قرار دهيد.
  • از قرار دادن لوله هاي پليمري در معرض تابش مستقيم نور خورشيد خودداري کنيد.
  • کفشوهايي که در تراس يا بالکن قرار دارند را به صورت مستقيم به فاضلاب شهري متصل نکنيد.
  • لوله هاي استاندارد را براي لوله کشي فاضلاب استفاده کنيد لوله هاي استاندارد بايد تحمل فشار حداقل 6 اتمسفر را داشته باشند.

خدمات لوله کشي آب و لوله کشي فاضلاب ساختمان توسط تاسيسات نوبهار

تاسيسات نوبهار با سال ها سابقه در زمينه تاسيسات ساختماني آماده خدمت رساني به شما عزيزان مي باشد. از جمله خدماتي که توسط تاسيسات نوبهار ارائه مي گردد مي توان به موارد زير اشاره کرد:

  • خدمات 24 ساعته لوله کشي آب و لوله کشي فاضلاب ساختمان
  • تعمير و تعويض اتصالات لوله فاضلاب و لوله آب ساختمان
  • نصب و راه اندازي اوليه لوله کشي ساختمان
  • سرويس لوله کشي ساختمان
  • نصب شيرآلات

جهت کسب اطلاعات بيشتر در زمينه لوله کشي آب و لوله کشي فاضلاب ساختمان مي توانيد به صورت رايگان با مشاوران تاسيسات نوبهار در تماس باشيد.


[ بازدید : 59 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به فصلِ عاشقیها پاییز است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]